Vzdelávanie naše každodenné

10 vecí, ktoré nesmú chýbať v dokonalom životopise

Chceli by ste si nájsť prácu alebo rozmýšľate nad zmenou, ale nedarí sa vám? Možno je chyba práve vo vašom životopise. Keď som pred pár rokmi vyberala vhodného kandidáta na pozíciu marketingového asistenta a na inzerát mi do emailu prišlo 350 životopisov, jediným riešením bola rýchla selekcia. Rovnakým spôsobom postupuje množstvo personalistov. Takže áno, prvý dojem zaváži. A prvý dojem nerobíte vy, ale váš životopis. Dokáže vás predať, ale aj zmietnuť vaše šance na skvelú prácu zo stola (priamo do koša). Ako teda napísať dokonalý životopis, ktorý by vám zaručil pozvanie na pohovor?

Porozprávali sme sa o tejto téme s Katkou Záborskou, personálnou manažérkou v spoločnosti HOUR, ktorá má v oblasti personalistiky dlhoročné skúsenosti.

Ako by mal vyzerať dokonalý životopis?

Životopis by mal byť štruktúrovaný, to znamená prehľadný, logicky členený a čitateľný. Mal by mať upravený formát, byť zrozumiteľný, bez preklepov a gramatických chýb. Prehľadný znamená, že recruiter nemusí prácne hľadať v mori textu údaje, ktoré ho zaujímajú. Zrozumiteľný, že nie je plný skratiek a pojmov, ktoré sú pre daného „autora CV“ možno bežné, ale nie pre čitateľa. Logicky členený, čiže mala by tam byť časová postupnosť, uvádzať školy alebo prac. skúsenosti/brigády za sebou postupne podľa času, kedy ich absolvent vykonával.

Nemali by tam byť ani časové medzery, čiže obdobia, kedy človek „neštudoval alebo nepracoval“. Evokuje to, že kandidát niečo skrýva. Upravený formát znamená, že sú dodržané okraje, odseky, medzery, nie je rozhádzaný font.

Netreba zabudnúť na kontaktné údaje v záhlaví, hlavne telefonický kontakt a mailovú adresu, ktorá by mala obsahovať priezvisko daného kandidáta. Mailová adresa pusinka123@xy.sk alebo chrustik321@zzzz.com určite nie.

Čím sa teda odlíšiť, aby životopis vyčnieval a zaujal?

Určite nie u absolventov najčastejšie používaným euroformátom, tým nie. Odporúčam  ho absolventom ako návod, ak nevedia, čo má životopis obsahovať, ale zároveň im radím, nech si každý zvolí vlastný dizajn. Ten vypovie o danom človeku viac, ako vypísaný formulár.

Upravený životopis spolu s vhodne zvolenými grafickými prvkami zaujme určite, zatiaľ sú to skôr lastovičky hlavne u absolventov z oblasti grafiky.

Vždy treba mať na zreteli aj to, na akú pozíciu a do akej firmy sa človek hlási. V prípade, ak sa kandidát hlási na grafika, je dokonca nutné, aby kandidát prejavil svoju kreativitu a fantáziu pri tvorbe CV. Naopak, ak by sa daný človek hlásil do konzervatívnejšej oblasti, napr. do banky na pozíciu prepážkového pracovníka, tam je určite vhodnejšie CV vo formálnejšom štýle.

Životopis by mal byť štruktúrovaný, to znamená prehľadný, logicky členený. Mal by mať upravený formát, byť zrozumiteľný, bez preklepov a gramatických chýb.
Odporúčala by mať profil napríklad aj na sociálnej sieti LinkedIn?

Rozhodne áno, zvyšuje to šance, že vás niekto nájde. Ideálne je mať kompletne vyplnený profil. V prípade, že aktívne ovládate cudzí jazyk, tak najlepšie v danom jazyku.

Fotografia v CV – áno, či nie?

V praxi sa stretávam s tým, že kandidáti si dávajú fotografiu, ktorá veľakrát nezodpovedá realite. Takže ak nemáte fotografiu, ktorá vyzerá profesionálne, tak radšej nie. Určite by to mala byť fotografia, na ktorej sa dá dobre rozoznať tvár, rozhodne nedávať fotografie, na ktorej je kandidát v spoločnosti iných ľudí a jednoducho sa len „odstrihol“. Svadobné fotografie tiež nie sú dobrý nápad, o fotkách z dovoleniek v plavkách alebo slnečných okuliaroch a šiltovkách ani nehovorím.

A či fotografiu áno alebo nie? Je to na zvážení daného uchádzača, niekedy fotografia pomôže pri identifikácii kandidáta, zvlášť, ak personalista absolvuje viac pohovorov na dané pracovné miesto. Personalistu – profesionála by fotografia nemala odradiť od toho, aby pozval daného kandidáta na interview, ak kandidát spĺňa požiadavky na dané miesto.

Čo robiť v prípade, ak má záujemca o pracovnú pozíciu málo pracovných skúseností? Má vôbec šancu sa dostať na pohovor? Môže si prípadne „prikresliť“ pár pracovných skúseností?

Prikresľovať neodporúčam, skúsený recruiter na to príde. V prvom rade odporúčam, aby si kandidát skontroloval, či naozaj má všetky dokumenty (CV, prípadne motivačný list, portfólio a podobne), ktoré požaduje daná spoločnosť, a aj či sú v požadovanej jazykovej mutácii. Ďalej nech si skontroluje, či motivačný list a email adresuje správnej spoločnosti a správnej osobe.

Ak je inzerát napríklad v AJ a v inzeráte nie je uvedené, že CV majú kandidáti zaslať v AJ, CV, motivačný list a aj email by mali byť písané po anglicky. Toto je najčastejšia chyba nielen u absolventov, ale aj u kandidátov so skúsenosťami. Odporúčam uviesť všetky možné pracovné skúsenosti, a hlavne nech má kandidát „vykryté“ obdobia, kedy neštudoval. V prípade, ak aj vykonával nejakú prácu, na ktorú nemá žiadny doklad, nech uvedie aj tú. Niekedy mu skúsenosť z takejto práce môže pomôcť dostať ponuku na prácu, ktorú by inak nedostal.

Napríklad kandidát občas vypomáhal kamarátovi v ski-servise, ale hlásil sa na pozíciu predajcu v športovom obchode. Na základe toho, že to uviedol v CV, nie je len bežný predajca, ale bude robiť aj servis lyží v danom obchode.

Ďalej odporúčam uviesť nielen názov danej pracovnej pozície, ale rozpísať pár odrážkami aj náplň práce. A hlavne uviesť tie časti pracovnej náplne, ktoré by mohli súvisieť s pracovným miestom, na ktoré sa hlási.

V motivačnom liste doporučujem „vypichnúť“ činnosti a vlastnosti, ktoré kandidát má a na danom pracovnom  mieste ich požadujú

Odporúčam uviesť všetky možné pracovné skúsenosti, a hlavne nech má kandidát „vykryté“ obdobia, kedy neštudoval.
Sú vôbec absolventi zaujímaví pre trh práce?

Áno, sú. Obvykle majú dobré počítačové a jazykové schopnosti, a nie sú zaťažení nevhodnými pracovnými návykmi, ktoré môže mať kandidát, ktorý už pracoval dlhodobo v nejakej firme. Obvykle sa aj rýchlo učia. Veľa z nich využilo aj možnosť pracovať v zahraničí, čo je pre ich osobnostný rozvoj a rozhľad veľké plus. Pre firmu, ktorá má prepracovaný a dobre zabehnutý adaptačný program, sú takíto nováčikovia vítaní.

Situácia na trhu práce je momentálne priaznivá pre všetkých uchádzačov, zamestnávatelia čoraz viac pociťujú nedostatok kvalitných ľudí, preto musia počítať s tým, že si zamestnancov musia „vychovať“.

Má si kandidát po pohovore pýtať spätnú väzbu?

Áno, bez spätnej väzby nebude kandidát vedieť, kde urobil chybu. Vhodne podaná a správne pochopená spätná väzba dokáže pomôcť v ďalšom snažení. Ale daný kandidát musí byť zároveň schopný prijímať aj negatívne informácie, nielen pozitívne.

Situácia na trhu práce je momentálne priaznivá pre všetkých uchádzačov, zamestnávatelia čoraz viac pociťujú nedostatok kvalitných ľudí, preto musia počítať s tým, že si zamestnancov musia „vychovať“.
Aký dlhý by mal byť životopis?

Na toto presné odporúčanie nemám, ale obvykle 2-3 strany A4.

Akých 10 vecí by v životopise nemalo chýbať?
  1. Meno a priezvisko, bydlisko,
  2. Telefonicky kontakt
  3. Vzdelanie – stredná škola, vysoká škola, rôzne kurz, školenia, certifikácie a pod., študijné pobyty
  4. Pracovné skúsenosti, brigády
  5. Počítačové znalosti
  6. Jazykové znalosti
  7. Iné znalosti – napr. vodičský preukaz, práca s pokladňou, osvedčenie na prácu s vysokozdvižným vozíkom a pod.
  8. Zoznam vlastností a schopností daného kandidáta, pre ktoré si myslí, že by bol vhodným kandidátom na danú pozíciu – napr. tímový hráč, adaptabilný, samostatný, logické myslenie a pod. Musí sa pripraviť ale na to, že personalista si na pohovore overí, či takými vlastnosťami naozaj disponuje. Takže opäť platí, nevymýšľať si, ak neviete, čo tu uviesť, radšej nepíšte nič.
  9. Koníčky – nie je nutnosť, ale môže to pomôcť identifikovať, či daný človek „zapadne“ do tímu
  10. A hlavne kandidáti by mali dbať na to, že posielajú aktualizovaný životopis

Vzor skvelého životopisu si môžete pozrieť napríklad na profesii.sk a ak nemáte inšpiráciu na grafické spracovanie, môžete si ho tu podľa šablóny aj vytvoriť. Ak by ste chceli zvýšiť vaše šance na trhu práce alebo kvalifikáciu, môžete napríklad absolvovať niektorý z našich kurzov.

, , , ,
Ďalší článok
Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?
Menu